Antimobbepoltik

Styrkelse af børnefællesskaber i Nybøl Børneunivers

Antimobbepolitik

Formål

• Princippet for styrkelse af børnefællesskaberne i Nybøl Børneunivers skal danne grundlaget for et trygt og inkluderende fællesskab og derigennem forebygge mobning. Gennem anerkendelse, rummelighed og fokus på trivsel skaber vi en fælles kultur med plads til forskellighed, hvor forskellighed ses som en styrke.

Mål

• Børn, der giver udtryk for at Nybøl Børneunivers er et rart sted at være og hvor mobning ikke er en del af hverdagen

• Forældre oplever deres børn trives, og at trivselsproblemer håndteres seriøst og rettidigt

• Personalet oplever at have de rette ressourcer til at imødekomme udfordringer

• Ledelsen er en synlig og aktiv del af handleplanen mod mobning

Definition

Mobning er et mønster af hændelser, hvor en person gentagne gange over en vis tid føler sig udsat for eller forsøgt udsat for negative handlinger. Handlingerne kan have fysisk, psykisk, verbal eller social karakter og foregå direkte eller indirekte i den daglige kontakt eller på sociale medier.

Drillerier er spontane og enkeltstående handlinger og kan have forskellige hensigter. Drillerier kan virke både fremmende og hæmmende for fællesskaber afhængig af modtager og afsender.

Konflikt opstår ved uenighed om fælles anliggende, og er naturligt i udviklende fællesskaber. Konflikter kan imødekommes og håndteres gennem anerkendelse, dialog og kompromis.

Styrkelse af børnefællesskaber - en fælles opgave

Børnefællesskaber styrkes bedst gennem en fælles indsats. I Nybøl Børneunivers udmønter det sig i praksis i følgende fokuspunkter og forventninger til børn og miljøet omkring børnene:

• Fokus på social læring og fællesskaber i dagtilbud, skole og SFO, samt på tværs i Børneuniverset
  • Fokus på at styrke de brede fællesskaber gennem inkluderende legeaftaler, venskabsklasser og læringsforløb, samt gennem genkendelige fællesaktiviteter (sommerfest, oktoberfest, læseuge, temauger mm.)
  • Forløb med f.eks. NUSSA, positiv psykologi og samarbejdsøvelser
  • Fokus på kommunikation verbalt, nonverbalt og digitalt
  • Sparring og mulighed for ekstern observation af gruppen/klassen med fokus på trivsel og gruppedynamik

Elevråd:

• Elevrådet drøfter emnet trivsel mindst x 2 årligt og kommer med forslag til styrkende indsatser og øvrige fællesaktiviteter

Det enkelte barn:

• Udviser medansvar for trivsel og fællesskab i gruppen/klassen gennem respektfuld opførsel og kommunikation både verbalt og nonverbalt (sprog og kropssprog)

Forældre:

• Er nysgerrig på barnets hverdag og støtter op om fællesskabende aktiviteter (f.eks. forældrekaffe, klassearrangementer)
  • Er deltagende i forældremøder og skole/hjem-samtaler
  • Er tro mod aftaler indgået i gruppen/klassen
  • Fortæller den gode historie

Ved mistanke om mistrivsel / mobning (se også kommunikationsprincip)

Nybøl Børneunivers:

• Tager henvendelser eller mistanke seriøst - prioriterer tidlig indsats
  • Imødekommende i dialog ved konflikter/mistrivsel og indstillet på fælles indsats
  • Ekstern observation ved ressourcepersoner mhp. sparring

Det enkelte barn:

• Kontakte voksen hvis barnet føler sig udsat ved drillerier, konflikter eller mobning
  • Kontakte voksen hvis barnet er vidne til uacceptabel adfærd

Forældre:

• Retter henvendelse til Børneuniverset (se kommunikationsprincip)
  • Bidrager til at holde den gode tone både ved personlige møder og skriftligt
  • Støtte op om tiltag

Handleplan ved mistrivsel / mobning (fokuseret på skoledel og SFO)

• Dan overblik over situationen - få alle facts frem gennem respektfuld og anerkendende dialog fra implicerede parter
  • Inddrag ledelse, primær pædagog eller AKT-medarbejdere
  • Kontakt de implicerede parters forældre telefonisk og inviter til møde
  • Informer gruppens/klassens forældre tidligt i forløbet i nødvendigt omfang, afhængig af situationen og dennes omfang
  • Handleplan i samarbejde med berørte parters forældre, herunder aftaler ift. opfølgning, tidshorisont og ved ændring af forhold relevante for indsatsen. Handleplan sendes skriftligt.
  • Evaluer på indsats jf. handleplan - juster - kommuniker
  • Inddrag inklusionsteam, SSP og/eller andre relevante ressourcepersoner
  • Indkald evt. til fælles forældremøde